Mire készülj, ha online vállalkozó szeretnél lenni?

Ha online vállalkozás indításán töröd a fejed, akkor néhány dologgal nem árt tisztában lenned, már az elején. Egyrészt nagyon könnyű dolgod lesz, másrészt viszont az eddigi legnehezebb feladatra vállalkoztál. Egy online vállalkozó igazi polihisztor. Egyszerre webfejlesztő, webdesigner, grafikus, szövegíró, SEO-s, PPC-szakértő, könyvelő, jogász, stb.

Mire készülj, ha online vállalkozó szeretnél lenni_

Persze nem százas egyik területen sem, de mindenhez kell értenie valamennyit. Főként az elején, amikor a büzsdé még nem engedi meg, hogy szakembernek add ki a részfeladatokat, vagy hogy felvegyél valakit erre a célra. Csakhogy ezt ritkán szokták elmondani az online vállalkozással kapcsolatos cikkekben.

Könnyű dolgod lesz, mivel rengeteg ingyenes infót találsz az interneten az online vállalkozáshoz szükséges minden részterületről. Aztán ott vannak a könyvek, tanfolyamok melyekből mindent meg tudsz tanulni, ami csak érdekel. Napok alatt el tudsz indítani például egy egyéni vállalkozást. Mindenre van megoldás a világhálón, persze nem mindig ingyenesen, de a “nem tudom, hogyan kell” kifogás fel sem merülhet.

Viszont ezeket  te már nagy valószínűséggel tudod. Ha már megszületett a döntés arról, hogy online vállalkozó leszel, akkor az általában egy folyamat eredménye és pontosan tudod, hogy változnod, változtatnod és tanulnod kell ahhoz, hogy ne azt kapd, amit idáig. Tudod, hogy olvasnod, tanulnod, majd alkalmaznod kell a megszerzett tudást. Számtalan könyv van ezzel kapcsolatban is, amit el kell olvasnod.
Attól, hogy van egy ötleted, még csak egy hozzávaló van meg azokból az összetevőkből, melyek egy online vállalkozás elindításhoz és üzemeltetéséhez kellenek. De sokkal többről van itt szó.

Mi a miérted?

Gyanítom, hogy nem csak úgy kipattant a fejedből, hogy vállalkozó leszel. A miért megválaszolása és stabil alapokra helyezése sokkal fontosabb annál, mint ahogy elsőre látszik.

Ha ez megvan, akkor ehhez mindig vissza tudsz majd térni a hosszú és rögös úton és emlékeztetheted magad a te miértedre. Több pénzt szeretnél, több szabadidőt, függetlenséget, vagy utazgatnál a világban, nem szereted a jelenlegi munkádat? Nincs jó, vagy rossz miért, de nagyon alaposan határozd meg, hogy mi a te személyes miérted.

Hogyan?

A következő, amit nagyon élesen meg kell fogalmaznod, az a hogyan. És itt most nem a technikai részletekre gondolok. Egy olyan magaddal szemben támasztott követelményrendszerre, amit nem fogsz áthágni semmiért sem.

Hogyan fogsz viszonyulni a vevőidhez, hogyan kezeled például az adózást. Mit szeretnél hallani magadról a hátad mögött, amikor már befutottál? Te ez a Furfang Gyurka mindent megold okosban, nála nagyobb „mágust” még nem láttam, vagy azt, hogy ajánlom a figyelmedbe XY-t, mert ha ő a kezét adja valamire, az úgy lesz, történjen akármi is.

A mit?

Itt kell előrukkolni a nagy ötlettel, amire még senki sem gondolt. Aztán szépen lassan rá kell jönnöd, hogy nincs új a nap alatt. Amit egyedülálló, világrengető ötletnek gondolsz, arról kiderül, hogy már jópáran csinálják, vagy pedig egyáltalán nincs rá igény és senki sem foglalkozik vele. Több kérdés is felvetődik majd. Terméket, vagy szolgáltatást kínáljak. Egymás után jönnek a nagy biznisz ötletek. Egyedi póló webshop és társai.

Persze, már az is nagy segítség, ha eldöntöd, hogy mit nem szeretnél árulni. Én például nagyon hamar eldöntöttem, hogy terméket csak akkor fogok árulni, ha azt én készítem. Ugyanis, ha találsz egy nagykert, akkor azt más is meg fogja találni és majd elkezdi az „éntudomolcsóbbanadni” játékot, ami a vevőnek nagyon karaj, de a bizniszednek már nem annyira.

Élő példa erre az, amit egy Facebook csoportban olvastam. Egy számítógép alkatrészekkel foglalkozó „vállalkozó” büszkélkedett azzal, hogy valami 3%-os haszonkulcssal dolgozik és így olcsóbb tud lenni, mint az egyik, ezen a területen működő nagy és ismert shop. Azt hiszem, hogy ez „no comment” kategória.

A lényeg, hogy alaposan fontold meg, hogy mibe vágod a fejszédet. A termék, vagy szolgáltatás validálása elengedhetetlen ahhoz, hogy később ne emiatt végződjön kudarccal a történet. Ehhez ajánlom figyelmedbe például Alberto Savoia – A Pretotípus című, ingyenesen letölthető könyvét.

Az áron kívül van még valami amivel meg tudsz győzni arról, hogy nálad vásároljak, vagy csak az ár az egyetlen fegyvered?

Amire biztosan szükséged lesz: weboldal vagy webáruház

Az online világ alapvetése, hogy legyen egy weboldalad. Enélkül nem tudnak megtalálni a leendő vevőid/ügyfeleid, (persze ez még egyáltalán nem garancia arra, hogy rád is találnak).

A lényeg, hogy biztosan kell egy honlap. Innentől pedig vagy az van, hogy keresel valakit, aki elkészíti, vagy pedig megtanulod, hogy hogyan kell és te magad készíted el. Ha megcsináltatod valakivel, az üzemeltetését akkor is neked kell majd végezni, szóval valamilyen szinten úgyis értened kell hozzá.

Most a második vonalon fogunk tovább haladni. Többféle megoldás is van erre, az egyik legjobb alternatíva, az ingyenes WordPress tartalomkezelő rendszer. Persze az ingyenesség csak egy bizonyos szintig lesz elég, mert a komolyabb dolgokhoz venned kell majd hozzá fizetős kiegészítőket is, de az alaprendszert ingyenesen megkapod és használhatod.

Ha kötelezettségmentesen kipróbálnád a WordPress-t, akkor olvasd el a WordPress tesztelése, fejlesztése saját gépen című cikkemet.

Vagy nekiállsz autodidakta módon megtanulni, vagy keresel ehhez egy tanfolyamot. Mindkettő járható út, de mindenképpen időbe tellik, mire eljutsz egy magabiztos WordPress kezelésig, hogy nekiállhass egy élő weboldal felépítéséhez. Szóval, ha a WordPress mellett döntesz, akkor kezdj neki minél hamarabb a gyakorlásnak.

Ha webshopot szeretnél, akkor ismét több lehetőség áll előtted. Lehet bérelni is webáruházat egy bizonyos havi díjért cserébe, vagy valakivel elkészítteted és megtanulod a kezelését, vagy pedig te magad építed fel.

Azért is javaslom, hogy tanuld meg a WordPress-t, mert a szintén ingyenes WooCommerce webáruház bővítménnyel egy nagyon jó webshop hozható létre, mellyel elkezdheted az online értékesítést, legyen az fizikai, vagy virtuális termék. Könnyen integrálható levelező, számlázó rendszerekkel. Persze itt most nem egy Aliexpress szintű webshopra gondolj, a WooCommerce-nek is megvannak a határai. De úgy sem attól lesz sikeres egy webshop, hogy 10.000. terméket árul.

Én mindenképp a saját webáruház elkészítését preferálom a bérelhetővel szemben. Ha olvastad MJ DeMarco – Gyorsítósáv a milliókhoz könyvét, akkor tudod, hogy a bérelhető webáruházzal megszeged az irányítás és a belépés törvényét is egyszerre.

Nehezebb út a saját webáruház létrehozásának és üzemeltetésének elsajátítása, de csak egyszer kell megtanulnod ahhoz, hogy ne legyél kiszolgáltatva például egy programozónak és a kezedben legyen az irányítás. Arról, nem is beszélve, hogy nem kell megállnod egynél és ez már alig fog több kiadást jelenteni.

Milyen cégformát válasszak?

Ha már megvan, hogy mivel szeretnél pénzt keresni online és megtanultad a WordPress használatát, akkor azt is el kell döntened, hogy milyen cégformát válassz hozzá. Lehet ez kft, bt, egyéni vállalkozás.

Ez nem egy jogi tanácsadás, ezzel kapcsolatban érdemes jobban kifaggatni egy könyvelőt, de az alanyi adómentes Kata-s egyéni vállalkozás indítása szerintem tökéletes opció az induláshoz. Ha van egy főállásod, akkor például havi 25.000. forint befizetésével letudtad az adó és járulékfizetési kötelezettségedet, ha főállásban csinálod, akkor 50.000. ft, ami nagyon baráti szerintem. Persze ezt neked kell eldönteni.

Ki lesz a vevőm és hogyan jutok el hozzá?

Ott tartunk, hogy megvan a mit és kész a weboldalad/webáruházad. Most jön az a probléma, hogy potenciális vevőjelölteket kell terelni az oldalra és valahogy vásárlásra bírni, aztán, ha jó a cuccod, akkor ezt újra és újra megismételni.

Nyugi, erre van egy komplett iparág, amit online marketingnek neveznek, de van egy rossz hírem, ehhez is értened kell majd valamennyire. Az online marketingnek több válfaja van, ami külön-külön is egy szakmát jelent.

Ide tartozik például a:

  • SEO (keresőoptimalizálás)
  • E-mail marketing
  • PPC hirdetések
  • Közösségi média marketing
  • Tartalom marketing

Persze ki is lehet szervezni bizonyos részeit egy erre szakosodott csapatnak. Gondolok itt például az olyan fizetett hirdetésekre, mint az Google Ads, vagy a Facebook hirdetések.

Induláskor viszont ezt is neked kell majd megoldani, szóval ezekhez is szükség lesz egy alapszintű tudásra. Azért is elengedhetetlen az alapszintű ismeret, hogy ha kiadod például a Facebook hirdetések kezelését valakinek, akkor ne tudjon megvezetni mindenféle lényegtelen mérőszámmal.

Szerencsére ezzel kapcsolatban is rengeteg ingyenes anyag érhető el online, csak látogass el a Boom Marketing, a Klikkmarketing, vagy az Online Katapult honlapjára és kezdd el felfedezni a területet.

Amivel viszont nem árt jobban is megismerkedned az online marketingen belül, az a keresőoptimalizálás. Ha jól csinálod, akkor ez ingyenesen hoz látogatókat és vevőket a weboldaladra. Persze ehhez előbb sok munkát kell beletenned. Rengeteg cikket legyártanod, a célpiacod számára releváns tartalommal, ami a keresőrobotok számára is emészthető.

Igen, erre is találsz megfelelő helyet a weben. SEO témában ezt a weboldalt mindenképpen tedd el könyvjelzőbe: ThePitch.hu
Ha az általam ajánlott honlapokat meglátogattad, akkor láthattad, hogy mennyi hasznos és ingyenes információt osztanak meg a saját területükről. Ezt hívják tartalom marketingnek, amit neked is ajánlott alkalmazni. Szóval a szövegírást is el kell sajátítanod.

A következő dolog, amit meg kell tanulnod az online marketing vállfajából, az az e-mail marketing lesz. Ha valakinek már sikerült eladnod valamit, annak a kutatások szerint hétszer könnyebben tudsz eladni ismét, mint egy vadidegennek, szóval az első eladás megtörténte fordulópont lesz.

Az első eladás pedig ritkán zajlik így, hogy nesze, vedd meg, csá. Meg kell ismerkedni, bizalmat kell építeni, erre pedig tökéletes megoldás az e-mail marketing, ahol valami értékes dologért cserébe megszerzed a potenciális vevőd e-mail címét és szépen lassan kiépítesz egy bizalmasabb viszony, ahol már nem vadidegenként fogsz rákínálni egy terméket, hanem az lesz a vevőd fejében, hogy ő az, akitől annyi hasznos információt kaptam a termékkel/szolgáltatással kapcsolatban.

Számtalan szoftver létezik erre a célra, meg kell találni a számodra legmegfelelőbbet. Szerencsére mindenhol van már ingyenes próbaidőszak, ami alatt el tudod dönteni, hogy az adott szoftver neked való-e. Kezdőként szerintem ár/érték arányban az ActiveCampaign a legjobb választás. A lényeg, hogy az általad használt marketing szoftvert is meg kell tanulnod és használnod is kell folyamatosan.

Minden összefügg mindennel

Az idáig felsorolt dolgok csak felszínesen érintik a témákat. Itt most a főkategóriákról van szó. Nem bontottam ki jobban, hogy a SEO például a következő 3 alapelemből áll:

  • Tecnikai SEO
  • On page SEO
  • Off page SEO

Most nézzük a technikai SEO-t. Ide tartozik például a weboldal sebesség, mobil barát kialakítás, indexálhatóság, oldaltérkép, stb. Tehát amikor a WordPress weboldaladat építed, akkor ezek figyelembevételével kell letenni az alapokat. Vagy amikor készítesz egy cikket, akkor azt úgy kell megírni, hogy SEO szempontból is megfelelő legyen.

Még mindig online vállalkozó szeretnél lenni?

Ha a válaszod kifejezetten igen, és inkább kihívásként, nem pedig problémaként tekintesz a fenti dolgokra, akkor megvan benned az, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeres online vállalkozó váljon belőled.

Ez a cikk nem azért íródott, hogy elvegye a kedved a vállalkozás indításától, csak próbálok rávilágítani arra, hogy a dolgok nem úgy működnek, hogy ma eldöntöd, hogy online vállalkozó leszel és holnap már dől a lé, úgy, hogy te közben a hasad sütteted valamelyik karibi szigeten. Persze ez az idő is eljöhet, de ahhoz még rengeteg új tudást kell megszerezned és ami a fontosabb, alkalmaznod.

A sikert viszont nem adják könnyen. Tanulj, tanulj, és tanulj, aztán a pontok egyszer csak összeállnak. Lehet, hogy nem elsőre, de az esélyek egyre nagyobbak lesznek, mert megtanulod elemezni az eredményeidet és tudni fogod, hogy hol kell korrigálni. Az előzőleg megtanult skilljeidet pedig már senki sem veheti el tőled. Addig pedig rengeteg kitartást és türelmet kívánok a megvalósításhoz.

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Az oldal tetejére